Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsavond

dinsdag 9 december 2025

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
H.B. Hieltjes
Toelichting

De vergadering vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis.
De stukken voor de vergadering vindt u hier op deze pagina.
U kunt de vergaderingen volgen vanaf de publieke tribune of via de livestream op deze pagina. De video-player wordt gestart op de dag van de vergadering.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. A

    Indien noodzakelijk wordt de vergadering voortgezet op de donderdag na de raadsavond.

  2. A.01

    - Benoeming kinderburgemeester.

  3. A.02
    OVER & WEER
  4. A.03

    - Terugkoppeling Gemeenschappelijke Regelingen

  5. A.04
    Vaststelling van de agenda
  6. A.05

  7. A.05.C

    (brieven/verzoeken van bv bewoners, organisaties over gemeentezaken, ingekomen schriftelijke vragen RvO))

  8. A.05.D

  9. B
    HAMERSTUKKEN
  10. B.08

    Om met voldoende regelmaat onderzoeken te kunnen blijven doen die ook kwalitatief op niveau zijn dient het budget voor de Rekenkamer aangepast te worden. Met goede onderzoeken kan de rekenkamer als een krachtig en effectief instrument van de raden functioneren. In 2023 is het budget deels verhoogd, maar inmiddels blijkt dat de toenmalige verhoging niet langer volstaat.

  11. B.09

    In de begroting van de gemeente Duiven voor 2026 zijn ‘eigen’ inkomsten opgenomen. Om die ‘eigen’ inkomsten te kunnen innen dient de gemeenteraad diverse noodzakelijke verordeningen vast te stellen. Op basis van de conceptbegroting 2026 heeft het college conceptverordeningen opgesteld. Daarbij is ook een voorstel voor het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen gevoegd. Het is aan de gemeenteraad als gemeentelijke wetgever om over die regels een besluit te nemen.

    Bijlagen

  12. B.10

    De basis voor de financiële spelregels van de gemeente Duiven zijn te vinden in het Besluit Begroting Verantwoording (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale over heden (Bado). De landelijke regelgever heeft in die basis wijzigingen doorgevoerd. Daarom moet de raad de Duivens spelregels nu aanpassen.
    Het college stelt verder voor om het controleprotocol Duiven te vervangen door het normenkader.

  13. B.11

    Duiven is één van de gemeenten die samenwerken in de Groene Metropool regio Arnhem-Nijmegen (GMR).
    Via deze gemeenschappelijke regeling (GR) lopen diverse geldstromen voor de regio. Om dat efficiënter en transparanter te laten verlopen moet de GR zelf verordeningen kunnen vaststellen. Het vaststellen van een verordening is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Alleen de gemeenteraad kan die bevoegdheid aan een ander overdragen. Burgemeester en wethouders vragen de gemeenteraad om de regelende bevoegdheid over te dragen en zo als raad ook deelnemer te worden in de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen.
    Het college stelt voor om burgemeester Hieltjes aan te wijzen als lid van het Algemeen Bestuur van de GR. Wethouder Zwaga-Komen zou dan zijn plaatvervanger worden.

  14. C
    BESPREEKSTUKKEN
  15. C.12

    De raad wordt in de gelegenheid gesteld om advies uit te brengen over de aanvraag omgevingsvergunning buitenplanse omgevingsplanactiviteit voor het realiseren van een tijdelijke opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen aan de Welleveldsestraat 2 in Duiven gedurende een periode van 5 jaar.

  16. C.13

  17. C.13.AM1

  18. C.14

    De gemeenteraad bepaalt met de vaststelling van de begroting waar burgemeester en wethouders de gemeentelijke inkomsten aan mogen uitgeven. Na afloop van een kalenderjaar beoordeelt de accountant of dat correct is gebeurd.
    In de loop van het kalenderjaar blijkt vaak dat de geschatte inkomsten en uitgaven niet helemaal in lijn zijn met wat de raad in de begroting heeft vastgesteld. Op 15 oktober bekijkt het college of er afwijkingen zijn of te verwachten zijn. Die afwijkingen in 2025 zorgen ervoor dat een bij de Voorjaarsnota verwacht negatief resultaat van € 1.325.581 omslaat in een positief resultaat van € 1.260.703.
    Met de najaarsnota laten burgemeester en wethouders zien waar financiële afwijkingen zijn geconstateerd of verwacht worden. Op basis van die Najaarsnota kan de raad de begroting nog actualiseren. Dat zorgt er voor dat de accountant bij de controle van de Jaarrekening minder onregelmatigheden hoeft te constateren.

  19. C.15
    Ingediende moties over niet-geagendeerde onderwerpen
  20. C.16
    Sluiting