Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Agendacommissie

donderdag 13 november 2025

19:30 - 20:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
M. Holtus
Toelichting

De Agendacommissie vergadert in de raadzaal en is openbaar. Graag aanmelden als u komt via griffie@duiven.nl

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Burgemeester Hieltjes laat weten vanwege andere verplichtingen verhinderd te zijn.

  2. 3

  3. 4

    Op de agenda van deze bijeenkomsten stonden:


    - Meerjarenbegroting 2026-2029 Duiven;
    - Delegatiebesluit omgevingsplan Duiven / Wijziging Notitie adviesrecht, verplichte participatie en delegatiebesluit 2024 Duiven – Carnavals- en opslagloods.

  4. 5

    Op iBabs staan de bijbehorende stukken bij deze vergadering.
    NB1: bijgevoegd is een totaal overzicht van de geplande en voorgenomen onderwerpen voor bijeenkomsten van de raad.
    NB2: Hans Stam heeft laten weten dat de 2 initiatiefvoorstellen niet op 25 november besproken hoeven te worden. In beginsel kunnen deze in een volgende cyclus aan de orde komen, tenzij Hans zou besluiten om van de indiening af te zien.


    Hamerstukken 9 december 2025
    De griffie adviseert om een drietal nieuwe voorstellen als hamerstuk rechtstreeks op de agenda van de raad van 9 december 2025 te zetten. dat zijn:
    - Fusie ODRA/ODRN tot de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Groene Metropool (GR ODGM);
    - Tijdelijke alternatieve maatregel (TAM) omgevingsplan via IMRO inzake het agrarische perceel Broekstraat 12-14;
    - Budget Rekenkamer Duiven, Doesburg en Westervoort 2026


    Politieke avond 25 november 2025
    Eerder heeft de agendacommissie vastgesteld dat de raad op 25 november in gesprek zou gaan met de Politie over veiligheid. Daarnaast heeft de agendacommissie op verzoek van het college de data van een serie gesprekken vastgesteld over de stand van zaken in het Sociaal Domein. Op 25 november zou het eerste van die gesprekken zijn. Vanwege de veelheid aan te bespreken onderwerpen heeft de griffie geïnformeerd of het gesprek over het Sociaal Domein naar een ander moment verplaatst zou kunnen worden. Op aangeven van de voorzitter is gevraagd of 11 december een mogelijkheid zou kunnen zijn. De afdeling heeft laten weten dat het geen probleem is om uit te wijken naar 11 december.
    Vraag: stemt de agendacommissie in met deze wijziging?


    Raadzaal
    De griffie adviseert om op 25 november 2025 twee onderwerpen te agenderen in de raadzaal. Dat zijn:


    - Veiligheid: gesprek met de politie: agendacommissie heeft 45 minuten gereserveerd.
    - ​​Principebesluit Herindeling (Duiven en een Liemerse gemeente)​: als ronde tafel onderwerp. Debat op 13 januari 2026.
       


    Publieksruimte
    In de Publieksruimte kan de raad dan het gesprek voeren over de volgende onderwerpen:


    - Initiatiefvoorstel(len) afwijken van bindend advies voor Schoolstraat 14 en het initiatiefvoorstel afwijken van bindend advies voor Goudenregenstraat
    1 (de griffie adviseert om deze beide voorstellen gezamenlijk te bespreken. De griffie verwacht niet dat de relevante aspecten bij deze voorstellen
    wezenlijk zullen afwijken)
    - Integrale laadvisie en uitvoeringsplan plaatsing laadpalen;
    - Najaarsnota 2025;
    - Belastingverordeningen 2026;
    - Actualiseren financiële verordening/ normenkader;
    - Wijziging regelement Groene Metropoolregio


    **Voorzitters: NB Hans Stam is verhinderd.
    - Veiligheid: gesprek met de politie
    - ​​Principebesluit Herindeling (Duiven en een Liemerse gemeente)​
    - Initiatiefvoorstel afwijken van bindend advies voor Schoolstraat 14 en het initiatiefvoorstel afwijken van bindend advies voor Goudenregenstraat 1 
    - Integrale laadvisie en uitvoeringsplan plaatsing laadpalen;
    - Najaarsnota 2025;
    - Belastingverordeningen 2026;
    - Actualiseren financiële verordening/ normenkader;
    - Wijziging regelement Groene Metropoolregio

  5. 5.1

    De medewerker veiligheid is gevraagd om informatie aan te leveren die bij de bespreking hoort. Dat om de raad geïnformeerd mee te laten denken.


    De raad wordt geïnformeerd over de politiecijfers en de laatste ontwikkelingen op een aantal onderwerpen (ondermijning, digitale criminaliteit, verwarde personen, jeugdoverlast etc.)

  6. 5.2

    Op 3 juli 2025 heeft de gemeenteraad de intentie uitgesproken om een gemeentelijk herindelingsproces aan te gaan met de gemeenten Doesburg, Westervoort en Zevenaar. Dit intentiebesluit vormt samen met de uitkomsten van de inwonersraadpleging met de Toekomstbus, waarin inwoners, ondernemers en verenigingen hun zorgen, wensen en ideeën hebben meegegeven, het fundament voor de Duivense uitgangspunten in het herindelingstraject. Het nu te nemen principebesluit is het startpunt voor de voorbereiding van wettelijk traject voor besluitvorming over herindeling.

  7. 5.3.1

    Burgemeester en wethouder dienen de raad om een bindend advies te vragen voor ruimtelijke ontwikkelingen die niet binnen een Omgevingsplan passen als die ontwikkelingen op de notitie adviesrecht, verplichte participatie etc. staan. Dat is bij de transformatie van de scholen aan de Goudenregenstraat 1 en de Schoolstraat 14 het geval.
    De indiener van dit voorstel wil met deze afwijking van de notitie zorgen dat de realisatie van de voorgenomen bouw van woningen sneller mogelijk wordt. Als burgemeester en wethouder geen bindend advies aan de raad hoeven te vragen zorgt dat volgens de indiener voor een versnelling van de woningbouw met meerdere maanden.

  8. 5.3.2

    Burgemeester en wethouder dienen de raad om een bindend advies te vragen voor ruimtelijke ontwikkelingen die niet binnen een Omgevingsplan passen als die ontwikkelingen op de notitie adviesrecht, verplichte participatie etc. staan. Dat is bij de transformatie van de scholen aan de Goudenregenstraat 1 en de Schoolstraat 14 het geval.
    De indiener van dit voorstel wil met deze afwijking van de notitie zorgen dat de realisatie van de voorgenomen bouw van woningen sneller mogelijk wordt. Als burgemeester en wethouder geen bindend advies aan de raad hoeven te vragen zorgt dat volgens de indiener voor een versnelling van de woningbouw met meerdere maanden.

  9. 5.5

    De gemeenteraad bepaalt met de vaststelling van de begroting waar burgemeester en wethouders de gemeentelijke inkomsten aan mogen uitgeven. Na afloop van een kalenderjaar beoordeelt de accountant of dat correct is gebeurd.
    In de loop van het kalenderjaar blijkt vaak dat de geschatte inkomsten en uitgaven niet helemaal in lijn zijn met wat de raad in de begroting heeft vastgesteld. Op 15 oktober bekijkt het college of er afwijkingen zijn of te verwachten zijn. Die afwijkingen in 2025 zorgen ervoor dat een bij de Voorjaarsnota verwacht negatief resultaat van € 1.325.581 omslaat in een positief resultaat van € 1.260.703.
    Met de najaarsnota laten burgemeester en wethouders zien waar financiële afwijkingen zijn geconstateerd of verwacht worden. Op basis van die Najaarsnota kan de raad de begroting nog actualiseren. Dat zorgt er voor dat de accountant bij de controle van de Jaarrekening minder onregelmatigheden hoeft te constateren.

  10. 5.6

    In de begroting van de gemeente Duiven voor 2026 zijn ‘eigen’ inkomsten opgenomen. Om die ‘eigen’ inkomsten te kunnen innen dient de gemeenteraad diverse noodzakelijke verordeningen vast te stellen. Op basis van de conceptbegroting 2026 heeft het college conceptverordeningen opgesteld.
    Daarbij is ook en voorstel voor het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen gevoegd.
    Het is aan de gemeenteraad als gemeentelijke wetgever om over als die regels een besluit te nemen.

  11. 5.7

    De basis voor de financiële spelregels van de gemeente Duiven zijn te vinden in het Besluit Begroting Verantwoording (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale over heden (Bado). De landelijke regelgever heeft in die basis wijzigingen doorgevoerd. Daarom moet de raad de Duivens spelregels nu aanpassen.
    Het college stelt verder voor om het controleprotocol Duiven te vervangen door het normenkader.

  12. 5.8

    Beslispunt 5 van het raadsvoorstel zou mogelijk nog gewijzigd kunnen/moeten worden.


    Duiven is één van de gemeenten die samenwerken in de Groene Metropool regio Arnhem-Nijmegen (GMR).
    Via deze gemeenschappelijke regeling (GR) lopen diverse geldstromen voor de regio. Om dat efficiënter en transparanter te laten verlopen moet de GR zelf verordeningen kunnen vaststellen. Het vaststellen van een verordening is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Alleen de gemeenteraad kan die bevoegdheid aan een ander overdragen. Burgemeester en wethouders vragen de gemeenteraad om de regelende bevoegdheid over te dragen en zo als raad ook deelnemer te worden in de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen.
    Het college stelt voor om burgemeester Hieltjes aan te wijzen als lid van het Algemeen Bestuur van de GR. Wethouder Zwaga-Komen zou dan zijn plaatvervanger worden.

  13. 6

    Op iBabs staan de bijbehorende stukken bij deze vergadering.


    Hamerstukken:
    - Fusie ODRA/ODRN tot de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Groene Metropool (GR ODGM);
    - Tijdelijke alternatieve maatregel (TAM) omgevingsplan via IMRO inzake het agrarische perceel Broekstraat 12-14;
    - Budget Rekenkamer Duiven, Doesburg en Westervoort 2026
    Andere voorstellen die op 25 november tot hamerstuk zijn verklaard.


    Overige voorstellen:
    - Initiatiefvoorstel afwijken van bindend advies voor Schoolstraat 14
    - Initiatiefvoorstel afwijken van bindend advies voor Goudenregenstraat 1
    - Integrale laadvisie en uitvoeringsplan plaatsing laadpalen;
    - Najaarsnota 2025;
    - Belastingverordeningen 2026;
    - Actualiseren financiële verordening/ normenkader;
    - Wijziging regelement Groene Metropoolregio

  14. 6.3

    Om met voldoende regelmaat onderzoeken te kunnen blijven doen die ook kwalitatief op niveau zijn dient het budget voor de Rekenkamer aangepast te worden. Met goede onderzoeken kan de rekenkamer als een krachtig en effectief instrument van de raden functioneren. In 2023 is het budget deels verhoogd, maar inmiddels blijkt dat de toenmalige verhoging niet langer volstaat.

  15. 7

    De lange termijn agenda staat op iBabs. Eventuele verzoeken tot procesafspraken dan wel informele bijeenkomsten zijn daar ook te vinden.


    * De colleges willen de Eindpresentatie Bouwsteen Water en Bodem de Liemers organiseren in Zevenaar.
    * Het college wil een thema-avond over het Ontwikkelkader Buitengebied Duiven organiseren


    * De Rekenkamer heeft een rapport over vergrijzing aangeleverd.


    * De griffie heeft een voorstel voor een inwerkprogramma opgesteld.


    * Rijkswaterstaat wil in januari / februari 2026 de raden van Duiven, Westervoort, Zevenaar en Rheden informeren over de werkzaamheden aan de betonnen brug van de A12 over de IJssel. Rheden stelt maandag- of woensdagavond voor. Westervoort stelt 19 (ma), 21 (woe) en  28 januari (woe) 2026 of 2 (vanaf 21:00 uur en ma), 4 (woe), 11 (woe), 23 (ma) en 25 (woe) februari voor.
    20 januari = info/thema-moment.
    27 = raad.
    3 februari = info/thema
    10 februari = PA
    24 februari = raad
    20 januari en 3 februari met info/thema lijken de minste verstoring van de besluitvorming op te leveren. 
    Welke datum geniet de voorkeur?

  16. 7.1

    De gemeenten in de Achterhoek en De Liemers hebben samen met de Provincie en het Waterschap gekeken naar het probleem van de droogte. Op 4 februari 2026 wilden de partners een informatieve avond in Zevenaar organiseren. 
    Naderhand is besloten dat deze avond na de verkiezingen georganiseerd zal worden. 
    Recent heeft de organisator een overzicht gemaakt van de mogelijke data. Dat overzicht is naar de drie griffies gestuurd. In dat overzicht heeft de griffie van Duiven de verhinderingen (rood) van de raad van Duiven verwerkt. Dat overzicht treft u als bijlage aan. 
    Vraag 1: Zijn er momenten die nog niet rood gekleurd zijn die toch als verhindering  van Duiven gemarkeerd dienen te worden?
    Vraag 2: Kan de griffie het (aangepaste) overzicht zo naar de organisator verzenden?

  17. 7.2

    De griffie heeft een verzoek ontvangen voor een thema-avond over de Ontwikkelkaders voor het Buitengebied van Duiven op 6 januari 2026. 
    Duur van de thema-avond is 90 minuten. Zie bijlage.
    Akkkoord?

  18. 7.3

    De Rekenkamer heeft een rapport opgeleverd naar aanleiding van een onderzoek naar vergrijzing. Dat rapport zou op de politieke avond van 13 januari 2026 in de raadzaal  besproken kunnen worden. Zie bijgevoegd verzoek. 
    Akkoord?

  19. 7.4

    De griffie heeft - deels in samenspraak met de andere griffies - een opzet gemaakt voor het inwerkprogramma van de raad die na 18 maart 2026 de baas zal zijn in Duiven. Zie de bijlage. 
    Deze evenementen zijn al - licht blauw - verwerkt in het totale overzicht van de geplande bijeenkomsten van de raad vanaf nu tot en met eind 2026.
    Kan deze planning een akkoord krijgen?

  20. 8
    Rondvraag.
  21. 9
    Sluiting.