Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W Duiven besluitenlijst

dinsdag 23 april 2024

09:00 - 12:30
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
H.B. Hieltjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. Dirk Louter voert in samenwerking met Rijnconsult en in opdracht van de raad, een onderzoek uit naar verschillende toekomstscenario’s. Dit naar aanleiding van de Motie 27 juni 2023 (M1a. Motie onderzoek naar Toekomstsscenario’s). Een eerste fase van het onderzoek is afgerond. Tijdens een themabijeenkomst met raad en inwoners op 2 april jl. is een zogenaamde long-list gepresteerd en is gekomen tot een short-list. Deze dient als basis voor het inzetten van fase 2 van het onderzoek die moet leiden tot een integraal afwegingskader voor de raad (voorzien op november/december 2024).

  2. Naar aanleiding van een gesprek met wethouder Schrijner op 18 januari 2024 en enkele stukken die na dit gesprek zijn toegezonden, zijn er meerdere brieven gestuurd door Bewonersgroep Biezenkampen.


    De vragen zien ditmaal op specifieke informatie omtrent de situatie aan de Rijksweg naast Ming Palace.
    Ook wordt er gevraagd naar de uitspraak van het college “wanneer ontwikkelaars met grondposities een bijdrage willen leveren aan de woningbouwopgave middels Flexwonen, dan staat het college hiervoor open” in relatie tot de brief van Van Wanrooij en naar het standpunt van het college omtrent het budgetneutraal realiseren van flexwonen en uitbreidingslocaties.
    Daarnaast wordt een beroep gedaan op de Wet Open Overheid. En wel specifiek met betrekking tot bijeenkomsten over flexwonen en alle stukken rondom Ploen. Hier is inmiddels een afspraak over gemaakt.

  3. Naar aanleiding van een gesprek met wethouder Schrijner op 18 januari 2024 en enkele stukken die na dit gesprek zijn toegezonden, zijn er enkele vragen gesteld door de bewonersgroep Zuidrand/Biezenkampen.


    De vragen zien met name op de woningbehoefte voor gemeente Duiven, de rol van de Groene Metropoolregio met betrekking tot de beoogde uitbreidingslocaties, vragen over het locatie- en effectonderzoek met het verzoek enkele locaties als potentieel goede locatie voor flexwonen aan te merken en enkele zorgen gebaseerd op o.a. de inzichten uit de nota van inzichten vertaald naar locatie Biezenkampen.

  4. Begin 2024 is er een marktconsultatie uitgevoerd om te onderzoeken of er animo is om door een andere partij het zwembad in De OGtent te exploiteren. Uitkomst hiervan is dat er geen partij is die met de gestelde voorwaarden dit wil of kan doen.
    Toch heeft zich inmiddels een kandidaat koper gemeld die risicodragend en kostendekkend wil exploiteren. Deze nieuwe inzichten hebben we in dit voorstel verwerkt.



    Het college besluit om het zwembad te sluiten en te transformeren naar een andere bestemming of anders onder voorwaarden het zwembad open te houden zodat zwemwater behouden blijft in Duiven en stelt alsdan de raad voor om een subsidieregeling voor zwembadwater in het leven te roepen.

  5. Aanwijzing als toezichthouder BRP dient te geschieden voordat de toezichthoudende ambtenaar voor het toezicht op de naleving van de wet BRP en de aan de wet gerelateerde wetten en regelingen de toezichthoudende taken gaat uitoefenen.

  6. Het is voor gemeenten mogelijk om een MDT[1]-project op te starten. Daarvoor zijn enkele stappen nodig, waaronder het organiseren van cofinanciering en aangaan van samenwerkingsovereenkomst(en). Deze twee onderwerpen worden het college op dit moment voorgelegd ter besluitvorming. De besluiten krijgen status ‘voorgenomen besluit’ omdat deze deel uit maken van de voorbereidende fase. Uiterlijk oktober 2024 wordt een volledig plan aan het college gepresenteerd voor een definitieve GO / NO-GO beslissing over een MDT-project.



    [1] Maatschappelijke Diensttijd (www.doemeemetmdt.nl)

  7. In de Gedragscode Integriteit voor dagelijks bestuurders gemeente Duiven 2020 is onder andere afgesproken dat in het kader van transparantie na afloop van ieder kwartaal diverse overzichten worden gepubliceerd op de website van de gemeente.
    Het betreft de volgende overzichten:
    - Een overzicht van declaraties en andere kosten ten gunste van de bestuurders
    - Een register van ontvangen geschenken die een geschatte waarde van € 50,- overschrijden
    - Een register van deelname aan excursies en evenementen
    - Een register van buitenlandse dienstreizen
    Zie bijgaande memo en overzichten.