Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W Duiven besluitenlijst

dinsdag 12 november 2024

09:00 - 12:30
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
H.B. Hieltjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    B&W vergadering 29 oktober 2024
  2. 1.1

    Er is een principeverzoek ingediend voor het onmogelijk maken van veehouder door middel van het toevoegen van de aanduiding ‘Akkerbouw’ en bijkomend het wijzigen van het bouwvlak en bebouwing aan de Zesroedenstraat 2-4 te Duiven. De initiatiefnemer kan zijn plannen verder uitwerken en hierna een formele procedure opstarten indien het college in principe medewerking wil verlenen.

  3. 2
    B&W vergadering 5 november 2024
  4. 2.1

    De Raad voor Sociaal Domein Duiven geeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd advies. Het collegevoorstel gaat over een reactie op een ongevraagd advies over een amendement van de gemeenteraad. Het voorstel is om de opgestelde reactie aan de Raad voor Sociaal Domein Duiven te verzenden.

  5. 2.2

    Jaarlijks verschijnen meestal drie circulaires voor het Gemeentefonds. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september de vertaling van de Miljoenennota, december is op basis van de Najaarsnota en rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. De septembercirculaire 2024 is dinsdag 17 september verschenen. Deze circulaire bevat informatie over het vervallen van besparingsverlies jeugd, de indexatie Wmo-demografie en de actualisatie van het volume accres en LPO accres op basis van de Miljoenennota 2025. De gevolgen voor Duiven zijn in dit voorstel uitgewerkt waarbij de financiële vertaling wordt verwerkt in de Najaarsnota. Via een kennisgeving wordt de raad geïnformeerd als input voor de behandeling van de Programmabegroting 2025-2028.

  6. 2.3

    De begroting ODRA (Omgevingsdienst Regio Arnhem) 2024 is geactualiseerd. Er is reeds financiële dekking voor de gedane aanpassingen van de begroting en er worden dus nu geen extra financiële middelen gevraagd.

  7. 2.4

    De gemeenteraad moet op de hoogte gesteld worden van de stand van zaken ten aanzien van het afvalaanbiedstation. In bijgaande kennisgeving wordt inzicht gegeven in het voorgenomen traject voor het bepalen van de toekomst van het afvalaanbiedstation.

  8. 2.5

    Op 18 april 2023 heeft de gemeenteraad de startnotitie om samen met de gemeente Westervoort te komen tot een koersdocument voor het tussengebied tussen Duiven en Westervoort vastgesteld.


    Na het vaststellen van de startnotitie zijn sportclubs, omwonenden, grondeigenaren en overige belanghebbenden gesproken. Er is een participatieavond, een gezamenlijke raadsavond en een inloopavond geweest. Daarnaast is er een actieve klankbordgroep die in elk stadium heeft meegedacht. Met al deze input is het koersdocument in de bijlage opgesteld. In het koersdocument staan richtinggevende,ruimtelijke kaders voor ontwikkeling van het gebied tussen Duiven en Westervoort waaronder de mogelijke ontwikkeling van het sportpark Westervoort.

  9. 2.6

    In de Najaarsnota 2024 wordt gerapporteerd over de financiële afwijkingen van het lopende boekjaar met een doorkijk naar structurele gevolgen. In de Voorjaarsnota 2024 was een tekort voorzien van € 3.907.401. In deze Najaarsnota worden de ramingen met € 227.957 negatief bijgesteld. Het geprognosticeerde begrotingssaldo voor 2024 bedraagt dan € 4.135.358 negatief.

  10. 2.7

    De gemeente beschikt over een normenkader om de controle over de rechtmatigheid mogelijk te maken. Het normenkader bevat een overzicht van de, voor de rechtmatigheidscontrole relevante, externe en interne wet- en regelgeving. Omdat de wet- en regelgeving per jaar kan verschillen, wordt het normenkader jaarlijks vastgesteld.

  11. 2.8

    Raadsleden, commissieleden en fractieassistenten hebben recht op diverse vergoedingen en middelen ter ondersteuning om hun werk te kunnen doen. Naast financiële vergoedingen gaat het ook om scholing en ICT-voorzieningen. Deels is dit landelijk geregeld in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers. Deels kunnen hier lokale keuzes in gemaakt worden. De lokale regels en keuzes voor de gemeente Duiven staan omschreven in de Verordening rechtspositie raadsleden, commissieleden en fractieassistenten gemeente Duiven 2019.
    Op basis van een wijziging van de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) worden nu een aantal wijzigingen voorgesteld voor onze lokale verordening.

  12. 2.9

    In de loop van 2023 is de interpretatie van het begrip begrotingsonrechtmatigheid strakker geworden. Als gevolg hiervan is het risico op onrechtmatigheden in de toekomstige jaarrekeningen van Duiven sterk gestegen. Naast de overschrijding van de lasten zou ook de onderschrijding van lasten en baten en de overschrijding van de baten als onrechtmatig beoordeeld worden. Onze externe accountant heeft geadviseerd een passage in de financiële verordening op te nemen die dit risico ondervangt.


    Verder heeft de raad aangegeven dat in de financiële verordening niet duidelijk is geregeld dat investeringskredieten ook via de Voorjaarsnota en de Najaarsnota kunnen worden aangevraagd. In een motie is opgeroepen om deze optie expliciet toe te voegen aan de verordening.


    Daarnaast is het controleprotocol overbodig geworden, omdat de relevante bepalingen zijn opgenomen in de controleverordening. Het controleprotocol kan daarom vervallen.

  13. 3
    B&W vergadering 12 november 2024
  14. 3.1

    In 2021, 2022 en 2023 is via de SUVIS-regeling subsidie aangevraagd en verkregen voor ventilatie en verduurzaming van 5 basisscholen en 1 locatie voortgezet onderwijs in Duiven. In deze voortgangsrapportage wordt het college B&W geïnformeerd over de voortgang, projectdefinitie (en in sommige gevallen projectresultaten) en het vervolgproces tot realisatie van alle projecten.

  15. 3.2

    Voor de realisatie van de snelfietsroute SFR12 in de gemeente Duiven en aanleg van waterberging voor het bedrijventerrein Seingraaf is de aankoop van gronden noodzakelijk. De gronden liggen tussen de Rivierenweg en de Maststraat.


    Het gaat om de aankoop van delen van de percelen van Maatschap Fontaine-Tiemes, kadastraal bekend DVN H 2389 en DVN H 7063, met een totale grootte van 0,4828 ha.

  16. 3.3

    Volgens afspraak wordt het dashboard sociaal domein ieder kwartaal met het college gedeeld. Het betreft de prognose voor het derde kwartaal van 2024 op basis van de beschikbare gegevens tot het einde van dat kwartaal. Vanaf 2025 werken we met een vernieuwde rapportage: de monitor Sociaal Domein.


    Als bijlage bij dit college voorstel is het dashboard in PDF, de toelichting bij het dashboard en de concept monitor meegestuurd.

  17. 3.4

    Burgemeester en wethouders hebben recht op diverse vergoedingen en middelen ter ondersteuning om hun werk te kunnen doen. Naast financiële vergoedingen gaat het ook om bijvoorbeeld scholing en ICT-voorzieningen. Deels is dit landelijk geregeld in het zogenaamde Rechtspositiebesluit- en de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers. Deels kunnen hier lokale keuzes in gemaakt worden. De lokale regels en keuzes staan omschreven in de Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Duiven 2019.


    Op basis van een wijziging van de modelregeling van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) worden nu een aantal wijzigingen voorgesteld voor onze lokale regeling.

  18. 3.6

    Het onderzoek van Dirk Louter in samenwerking met Rijnconsult naar de verschillende toekomstscenario’s van Duiven is toegelicht tijdens een thema-avond met de raad en inwoners op 29 oktober jl. en naar de raad verstuurd op 8 november 2024. Het college heeft besloten om in deze fase nog geen raadsvoorstel aan te bieden, maar wil door middel van een brief wel reflecteren op het onderzoek en het vervolgproces. Deze brief ligt nu voor.