- Locatie
B&W kamer
- Voorzitter
- H.B. Hieltjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Tijdens de raadsavond van 26 maart 2024 is de afspraak gemaakt dat de brief van Van Wanrooij projectontwikkeling (12 maart 2024) met de gemeenteraad wordt gedeeld samen met een zienswijze op deze brief van het college.
Bijlagen
-
2
Geconstateerd is dat (een deel van) het pand aan ’t Holland wordt gebruikt voor woondoeleinden zonder dat daarvoor een vergunning is verleend. Dit is niet toegestaan volgens het bestemmingsplan. Daarom heeft het college besloten de eigenaar op te dragen de bewoning te (laten) beëindigen en de roerende zaken die daarmee samenhangen te verwijderen.
Bijlagen
-
3
Het college stelt de gemeenteraad in kennis van de ontwerpbegroting 2025-2028, inclusief de gewijzigde begroting 2024 van de Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer regio Arnhem-Nijmegen (BVO DRAN). Daarnaast is het voorstel de zienswijze vast te stellen en als zodanig aan de BVO DRAN toe te zenden.
Bijlagen
-
4
Naar aanleiding van het evaluatieonderzoek wat de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) heeft laten uitvoeren heeft 1Stroom een interne evaluatie geschreven op basis van het handelen van de gemeenten Duiven en Westervoort binnen de GMR. Deze interne evaluatie moet voor beide gemeenten inzicht geven in de tot nu toe behaalde resultaten en de mogelijkheden voor de toekomst. De interne evaluatie dient als aanvulling op het evaluatieonderzoek van de GMR doordat deze inzoomt op gemeentelijk niveau ten opzichte van het regionale niveau wat gebruikt is in het evaluatieonderzoek van de GMR.
Bijlagen
-
5
Het nieuwe Uitvoeringsplan 2024 bevat de acties die we op ondermijning in 2024 willen doen. Het plan is dit keer slechts voor één jaar, zodat we daarna aan kunnen sluiten bij de planperiode van het werkplan van het regionale programma Samen Weerbaar.
Bijlagen
-
6
In 2023 is het beleidskader participatie vastgesteld. Voor de implementatie van dit beleidskader is het uitvoeringsplan participatie opgesteld. Hierin wordt uitgewerkt wat er nodig is om het beleidskader te implementeren. Hiervoor zijn twee scenario’s opgesteld: een budgetneutraal scenario en een scenario waarin een investering gedaan wordt. Het gekozen scenario bepaalt in hoeverre we de ambitie zoals beschreven in het beleidskader nog onderschrijven en kunnen implementeren. Belangrijk onderdeel daarbij is het wel of niet vorm kunnen geven van een initiatievenloket voor initiatieven[1] uit de samenleving. Daarnaast is een handreiking burgerparticipatie opgesteld als leidraad voor het vormgeven van participatieprocessen door de ambtelijke organisatie. Het uitvoeringsplan legt de nadruk op de drie centrale opgaven (woningbouw, duurzaamheid en sociaal domein) van de gemeente Duiven en op de centrale visie omzien naar elkaar.
Toelichting p****roces
Het college en de gemeenteraad wordt gevraagd om bij de inhoudelijke behandeling van het Uitvoeringsplan participatie hun voorkeur uit te spreken voor implementatiescenario 1 of 2 (zgn. voorgenomen besluit). Bij de behandeling van de Voorjaarsnota wordt uiteindelijk de definitieve keuze gemaakt, zodat de gemeenteraad een integrale afweging kan maken ten aanzien van de financiën.
[1] Een initiatief van inwoners (of georganiseerde groepen inwoners) om iets te veranderen of te verbeteren in hun leefomgeving, de openbare ruimte, maar ook in de ondersteuning van de medemens.
Bijlagen
-
7
De Alcoholwet bepaalt dat de gemeenteraad eens per vier jaar een preventie- en handhavingsplan vaststelt. Het plan bevat de hoofdzaken van het beleid over de preventie van alcoholgebruik, met name onder jongeren, en de handhaving van de wet. Met dit voorstel wordt het huidige plan geactualiseerd op landelijke doelstellingen, lokale ontwikkelingen en wetswijzigingen.
Bijlagen
-
8
Op 1 juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gewijzigd. Voor de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM) is bekeken hoe de nieuwe wettelijke mogelijkheden in de gemeenschappelijke regeling verwerkt konden worden. Er zijn bijvoorbeeld artikelen opgenomen over welke besluiten van het algemeen bestuur voor een zienswijze worden voorgelegd aan de gemeenteraden, over participatie en over de kaderbrief. Daarnaast zijn enkele andere wensen meegenomen, zoals de vorming van bestuurscommissies en de samenstelling van het dagelijks bestuur.
Bijlagen
-
9
In de huidige situatie is het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) belegd in het sociaal domein bij de Wmo consulenten. Dit proces is geëvalueerd en inefficiënt bevonden. Het voorstel is om een proces-/beleidswijziging door te voeren en de aanvraag van een GPK grotendeels te automatiseren. De GPK aanvraag wordt verplaatst naar Publiekszaken en de inwoner die besluit tot een aanvraag regelt zelf zijn verplichte medische keuring, voordat die zich meldt bij de gemeente. De route voor de medische keuring en de kosten hiervan gelden alleen voor nieuwe GPK aanvragen en niet voor verlengingen.
Bijlagen